РІШЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ ЯК ЕЛЕМЕНТ ПРАВОЗАСТОСОВНОЇ ПРАКТИКИ В ПЕНСІЙНИХ СПОРАХ ЗА УЧАСТЮ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ

Автор(и)

  • І. С. Бабич

DOI:

https://doi.org/10.32844/10.32844/2222-5374-2020-110-8.05

Ключові слова:

військовослужбовці, пенсія, максимальний розмір, прожитковий мінімум, Конституційний Суд України, соціальні гарантії, судова практика, колізії.

Анотація

Актуальність статті полягає в тому, що збройна агресія, в умовах якої наша держава живе вже понад вісім років, призвела до низки кардинальних змін майже в усіх сферах суспільного буття. Особливого впливу зазнала сфера управління людськими ресурсами, поштовх до чого був зумовлений, в тому числі, збільшенням чисельності армії, її модернізацією та сьогоденними викликами осучаснення матеріально-технічної бази військовослужбовців. Водночас управління у воєнній сфері наразі все ще залишається на відносно низькому рівні, адже досвід управління кадрами чи застосування якісної мотивації, характерний приватному життю, складно реалізується в закостенілій середі військової ієрархії. Щоправда менеджментська проблематика – це комплексне явище. В даному питанні держава не може оставатися осторонь, будучи зобов’язаною впливати на поліпшення умов служби для військовослужбовців, забезпечуючи їм суцільну соціальну захищеність зі всіх боків, аби останні могли спокійно зосереджуватися на своїх базових професійних завданнях. Стаття присвячена дослідженню рішень Конституційного Суду України як елементу правозастосовної практики в пенсійних спорах за участю військовослужбовців. У статті встановлено, що рішення Конституційного Суду України відіграють важливу роль в правозастосовній практиці, коли вирішуються питання про ті чи інші соціальні пільги/виплати, дозволяючи судам орієнтуватися на встановлений ним юридичний факт – неконституційність конкретного закону або його положення. Автором констатується, що Конституційний Суд України – це орган конституційної юрисдикції, який гарантує верховенство права, та зокрема Основного Закону, зіставляє положення законодавства із Конституцією, а також, в чітко передбачених випадках, здійснює тлумачення положень останньої. При цьому Конституційний Суд не входить до загальної юрисдикційної системи правосуддя в Україні, а стоїть осібно, взявши на себе унікальний функціонал. В статті також звертається увага, що істотна частка судових соціально-пенсійних спорів за участю військовослужбовців, які з року в рік все сильніше поширюється, базуються навколо протиправних обмежень пенсійних виплат максимальним розміром. Як підсумок визначено, що порушення взятих на себе соціальних зобов’язань державою підриває її авторитет та створює додаткове навантаження на органи правосуддя. Добре, що вітчизняні суди загальної юрисдикції найчастіше якісно застосовують висновки щодо конституційності певних законодавчих положень, оформлені Конституційним Судом України у власних рішеннях, але буде набагато краще, якщо подібна потреба поступово відпаде, адже уряд буде виконувати функції соціальної держави в тому об’ємі, який мається на увазі під відповідною концепцією.

Посилання

1. Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР/ Верховна Рада України// Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141.
2. Про Конституційний Суд України: Закон України від 13.07.2017 р. № 2136-VIII. / Верховна Рада України// Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 35, ст. 376.
3. Чубар Л. Проблеми реалізації соціальних прав на сучасному етапі та їх захист у конституційному судочинстві. Вісник Конституційного Суду України. 2003. № 6. С. 111-114.
4. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Верховного Суду України та 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзаців третього, четвертого пункту 13 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» та офіційного тлумачення положення частини третьої статті 11 Закону України «Про статус суддів» (справа про рівень пенсії і щомісячного довічного грошового утримання): Рішення від 11.10.2005 р. № 8-рп/2005, Справа № 1-21/2005./ КСУ// Офіційний вісник України від 02.11.2005 р., № 42, стор. 95, ст. 2662.
5. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 54 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 44, 47, 78, 80 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» та конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин другої, третьої, четвертої статті 78 Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» (справа про зупинення дії або обмеження пільг, компенсацій і гарантій): Рішення від 01.12.2004 р. № 20-рп/2004, Справа № 1-27/2004/ КСУ // Офіційний вісник України від 31.12.2004 р., № 50, стор. 75, ст. 3289.
6. Івановська А. М. Чудик-Білоусова Н. І. Захист трудових та соціальних прав у практиці Конституційного Суду України: сучасний стан та перспективи розвитку. Університетські наукові записки. 2014. № 2. С. 245-258.
7. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 12 розділу І Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року № 76-VIII: Рішення від 22.05.2018 р. № 5-р/2018, Справа № 1-4/2018 (2792/15)./ КСУ// Офіційний вісник України від 06.07.2018 р. – 2018 р., № 51, стор. 42, стаття 1792.
8. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень другого речення частини сьомої статті 43, першого речення частини першої статті 54 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»: Рішення від 20.12.2016 р. № 7-рп/2016, Справа № 1-38/2016/ Конституційний Суд України// Офіційний вісник України від 13.01.2017 р., № 4, стор. 567, ст. 157.
9. Стало відомо скільки українців отримують пенсію понад 10 тисяч гривень. URL: https://glavcom.ua/economics/finances/stalo-vidomo-skilki-ukrajinciv-otrimuyut-pensiyu-ponad-10-tis-griven-654195.html.
10. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень статті 65 розділу I, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту 3 розділу III Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» і 101 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 67 розділу I, пунктів 1-4, 6-22, 24-100 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України): Рішення від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008, Справа № 1-28/2008./ КСУ// Офіційний вісник України від06.06.2008 р., № 38, стор. 22, стаття 1272.
11. Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи: Закон України від 08.07.2011 р. № 3668-VI/ Верховна Рада України// Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2012, № 12-13, ст. 82.
12. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України: Закон України від 24.12.2015 р. № 911-VIII/Верховна Рада України// Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 5, ст.50.
13. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України: Закон України від 06.12.2016 р. № 1774-VIII/Верховна Рада України// Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 2, ст. 25.
14. Про пенсійне забезпечення: Закон України від 05.11.1991 р. № 1788-XII/ Верховна Рада України// Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, № 3, ст. 10.
15. Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування: Закон України від 09.07.2003 р. № 1058-IV/ Верховна Рада України// Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, №№ 49-51, ст. 376.
16. Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб: Закон України від 09.04.1992 р. № 2262-XII/ Верховна Рада України // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, № 29, ст. 399.
17. Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб: Постанова, Схем, Перелік від 30.08.2017 р. № 704/ Кабінет Міністрів України// Офіційний вісник України від 03.10.2017 р., № 77, стор. 5, стаття 2374, код акту 87395/2017.
18. Тарасенко В. С. Щодо обмеження розміру пенсій/ В. С. Тарасенко// Правове життя сучасної України: у 3 т.: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 15 трав. 2020 р.)/ відп. ред. М. Р. Аракелян. Одеса: Гельветика, 2020. Т. 2. С. 168-170.
19. Постанова Верховного Суду від 16.12.2020 р. по справі № 400/2085/19. URL: https://verdictum.ligazakon.net/document/101955097.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-11

Як цитувати

Бабич , І. С. (2020). РІШЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ ЯК ЕЛЕМЕНТ ПРАВОЗАСТОСОВНОЇ ПРАКТИКИ В ПЕНСІЙНИХ СПОРАХ ЗА УЧАСТЮ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ. Юридична наука, (8 (110), 37–45. https://doi.org/10.32844/10.32844/2222-5374-2020-110-8.05

Номер

Розділ

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО; ФІНАНСОВЕ ПРАВО; ІНФОРМАЦІЙНЕ ПРАВО