ПІДСТАВИ ТА ПРИНЦИПИ КРИМІНАЛІЗАЦІЇ ПОРУШЕННЯ ПОРЯДКУ В’ЇЗДУ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ ТА ВИЇЗДУ З НЕЇ

Автор(и)

  • В. Г. Деркач

DOI:

https://doi.org/10.32844/2222-5374-2020-106-4-2.03

Ключові слова:

склад кримінального правопорушення, порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, заподіяння шкоди інтересам держави, недоторканність державних кордонів, російсько-українська війна, кримінальна відповідальність, невідповідність підставам та принципам криміналізації.

Анотація

У статті досліджено підстави та принципи криміналізації порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, в результати чого запропоновано ст. 332-1 КК України декриміналізувати хоча би уже через те, що режим тимчасово окупованих територій є тимчасовим, а тимчасові статі кримінального закону світові до цих пір не були відомі. Конституція України у ст. 17 проголосила, що захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України. Забезпечення державної безпеки і захист державного кордону України покладаються на відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і порядок діяльності яких визначаються законом. Наприкінці 2013 року – на початку 2014 року, Російська Федерація, скориставшись проблемами у виконанні нашим військом таких функцій, розпочала відкриту збройну агресію, що, крім загибелі десятків тисяч українців, призвело до незаконної анексії АР Крим та окупації частин Донецької та Луганської областей. Фактично державний кордон з Російською Федерацією на Сході України став лінією розмежування з територію, що контролює держава Україна та тимчасово окупованою територією України. Український парламент відреагував на цю гостру проблему досить прогнозовано – 15 квітня 2014 року прийнято Закон України № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» – КК України доповнено ст. 332-1 «Порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї». Таке рішення Верховної Ради України викликало як гострі дискусії в науці кримінального права, так й проблеми у застосуванні цієї норми на практиці. Отже, за досліджуваний нами період з 2014 року по лютий 2021 року зареєстровано 212 фактів порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї. Однак, відповідно до даних Державної судової адміністрації України, судами України винесено 30 обвинувальних вироків суду за порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї. З них 7 винесено у 2015 році, 21 у 2016 році, і по одному вироку у 2017 та 2019 роках.

Посилання

1. Балобанова Д.О. Теорія криміналізації : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : 12.00.08. Одеса, 2007. 18 с.
2. Пащенко О.О. Суспільна корисність кримінально-правових норм. Вісник ЛДУВС ім. Е.О. Дідоренка. 2017. № 1 (77). С. 71-81.
3. Кримінальне право України: Загальна частина : підручник / за заг. ред. проф. В.М. Бесчастного та О.М. Джужи. Київ : ВД «Дакор», 2018. 386 с.
4. Шаблистий В.В. Суспільна небезпека (небезпечність) у кримінальному праві в епоху постмодерну. Вісник кримінологічної асоціації України. 2015. № 3 (11). С. 112-124.
5. Шаблистий В.В. Безпековий вимір кримінального права України: людино-центристське дослідження : монограф. Дніпропетровськ : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ. : Ліра ЛТД, 2015. 420 с.
6. Данилевська Ю.О. Порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї: питання обґрунтованості криміналізації. Порівняльно-аналітичне право. 2014. № 8. С. 165-168.
7. Конституція України : Основний Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text
8. Єдиний звіт про кримінальні правопорушення по державі за січень-грудень 2014 року : веб-сайт. URL: https://www.gp.gov.ua/ua/stat_n_st?_m=fslib&_t=fsfile&_c=download&file_id=198199
9. Матеріали Єдиного державного реєстру судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Page/1
10. Курилюк Ю.Б. Особливості бланкетної диспозиції статті 332-1 Кримінального кодексу України. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2018. № 1. С. 209-212.
11. Пащенко О.О. Наявність ресурсів для здійснення кримінального переслідування як обставина соціальної обумовленості кримінально-правових норм. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка. 2016. № 2. С. 129-140.
12. Конституційне право України : підручник / за ред. док. юрид. наук, проф. В.Ф. Погорілка. Київ : Наукова думку, 2000. 731 с.
13. Савченко О.О. Щодо соціальної обумовленості встановлення кримінально-правової заборони : збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди «Право». 2016. Вип. 24. С. 147-152.
14. Пилипенко Є.В., Пилипець Я.І. Співрозмірність злочину та покарання як складова принципу справедливості у кримінальному праві. Вісник Кримінологічної асоціації України. 2014. № 8. С. 163-168.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-11

Як цитувати

Деркач , В. Г. (2020). ПІДСТАВИ ТА ПРИНЦИПИ КРИМІНАЛІЗАЦІЇ ПОРУШЕННЯ ПОРЯДКУ В’ЇЗДУ НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ ТА ВИЇЗДУ З НЕЇ. Юридична наука, 2(4(106), 23–35. https://doi.org/10.32844/2222-5374-2020-106-4-2.03

Номер

Розділ

КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО ТА КРИМІНОЛОГІЯ; КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧЕ ПРАВО